Innan du byter elavtal - tänk på...

Vi på Linde energi får med jämna mellanrum samtal från upprörda och besvikna kunder som känner sig lurade när de via telefonförsäljare bytt elleverantör. Erbjudandet som lät så bra visar sig resultera i en betydligt högre elräkning, ofta till följd av tillkommande fasta avgifter. Men det finns några enkla knep för att undvika att "gå i fällan”.

placeholder

Du som kund väljer själv vem du vill köpa din el från. I Sverige finns totalt omkring 140 elhandelsbolag, varav Linde energi är ett.

Innan du ingår eller byter elavtal finns det några viktiga punkter som kan vara bra att ha koll på:

  • Läs avtalsvillkoren.
    • finns tilläggstjänster som måste avslutas automatiskt.
    • finns möjlighet att bryta avtalet vid flytt eller om det är förenat med en kostnad.
    • förlängs ditt avtal automatiskt och i så fall blir det till ett mindre förmånligt avtal.
  • Kontrollera bindnings- och uppsägningstid.
    • Gäller både ditt befintliga och ditt nya elavtal.
    • Säkerställ att ditt gamla elavtal sägs upp och inte förlängs automatiskt genom att själv skicka ett meddelande om uppsägning, även om ditt nya elhandelsbolag erbjuder att ordna uppsägning genom en fullmakt.
    • Om du byter elavtal innan bindningstiden löpt ut kan det vara förenat med att du får betala skadestånd, vilket med stor sannolikhet äter upp hela vinsten av att byta elleverantör.
  • Eventuell fullmakt.
    • Om du ger någon i företaget fullmakt när avtalet tecknas, ta i så fall reda på om fullmakten är tidsbegränsad samt för vad fullmakten gäller.

Visste du att - om elavtal

  • Bara den person som ingått elnätsavtalet kan ingå ett elhandelsavtal.
  • Ingår du ett avtal på distans eller utanför affärslokal har du 14 dagars ångerrätt. Om elhandelsföretaget tillämpar de allmänna avtalsvillkoren börjar ångerfristen löpa först den dag du får en bekräftelse på avtalet med information om ångerrätten.
  • Du ska få information om elavtalet innan avtalet ingås eller bekräftas. Avtal får inte tecknas under exempelvis pågående telefonsamtal eller vid dörrförsäljning, du har som kund rätt att ta ställning till avtalet efter avslutat säljsamtal. Informationen ska inkludera bland annat uppgifter om pris, startdatum, uppsägningstid och vad som gäller vid förlängning av avtalet.
  • För samtliga elhandelsavtal anger elhandlarna priset i öre per kilowattimme (kWh). Utöver det tillkommer moms, kostnader för elcertifikat och oftast också en årsavgift. Kom ihåg att alltid fråga efter jämförpris, i detta ska allt ingå.

Företagen som får flest klagomål

Energimarknadsbyråns hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du se en lista över de elhandelsbolag som fått flest klagomål i relation till antal kunder de senaste 12 månaderna.

För att elhandelsbolaget ska finnas med i statistiken krävs även att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå.

Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.

Anmäl företag till Konsumentverket

Vill du anmäla ett elbolag som du upplever använt sig av oschyssta säljmetoder eller vilseledande marknadsföring, använder oskäliga avtalsvillkor eller brister i tydlig och korrekt prisinformation?

Då gör du det enkelt via Konsumentverksets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.