Kraftig ökning av laddningar

1,5 varv runt jorden - eller 750 resor tur och retur till Örebro. Så mycket laddades elbilar i Lindesbergs kommuns publika nätverk under 2019. En ökning med 400 procent jämfört med året innan.

placeholder

I juni 2018 driftsattes de första publika laddstationerna för elbilar i Lindesbergs kommun. När 2019 summeras kan vi konstatera att intresset för att ladda elbilar har ökat kraftigt, närmare bestämt med dryga 400 procent. Totalt laddades elbilar i kommunens publika nätverk 1 336 gånger under förra året, med en energianvändning av 10 508 kilowattimmar (kWh).

Den genomsnittliga elbilen drar ungefär 1,75 kWh per mil. En snabb räkneövning ger att 2019-års elbilsladdningar motsvarar en körsträcka på 6 000 mil. Det är lika med 1,5 varv runt jorden - eller 750 resor tur och retur mellan Lindesberg och Örebro.

Att välja elbil framför bensinalternativ ger även effekt i utsläppen av växthusgaser. Beräkningar enligt Naturvårdsverkets verktyg visar att en körsträcka på 6 000 mil och en förbrukning på 0,7 liter per mil resulterar i utsläpp av hela 12 ton koldioxid. Utsläpp som alltså besparas atmosfären genom att välja att köra elbil med förnybar el från Linde energi.

Här laddas det mest

Den populäraste laddstationen är den så kallade snabbladdaren vid Enellys, vid handelsplatsen på industriområdet, där majoriteten av laddningarna varar 0–10 minuter. Vanligast är dock att ladda bilen mer än 20 minuter per gång och då återfinns de mest flitigt använda laddstationerna vid Lindesberg Arena och Folkets Hus i Lindesberg.

Samtliga 31 publika laddplatser under avsnittet Ladda elbilen.

Satsningen på laddstationer är en långsiktig investering där Lindesbergs kommun, Linde energi och det kommunala
fastighetsbolaget LIBO/FALAB samverkat. Laddstationerna i kommunen har satts upp i samarbete med Bee, tidigare Clever. Stationerna ingår i Bee’s publika laddnätverk, som är Sveriges största, och kan användas av alla laddbara bilar på marknaden.