Varning för bedragare!

I kölvattnet av de högre elpriserna har det de senaste dagarna rapporterats om en ny typ av elräkningsbedrägeri. Vi på Linde energi har ännu ingen kännedom om att våra kunder drabbats, men vill uppmana dig som kund att vara extra uppmärksam på fenomenet och att höra av dig till oss om du misstänker att du blivit kontaktad av någon oseriös aktör.

placeholder

De senaste dagarna har ett antal elhandelskunder hos en av våra konkurrenter blivit uppringda av bedragare, som påstått att deras elfaktura blivit fel och att de ska få pengar tillbaka. Därefter har kunderna ombetts att legitimera sig via bank-id eller bankdosa.

Tyvärr finns det oseriösa aktörer som vill sko sig på elprisutvecklingen och som försöker hitta vägar att lura dig som kund. Bedrägerierna är ofta skickligt utförda och kan vara svåra att se igenom innan det är för sent. Dock finns det några saker att uppmärksamma som bör få varningsklockorna att ringa.

Vi på Linde energi:

  • uppmanar aldrig våra kunder att logga in med bank-id eller att använda sin bankdosa.
  • har inte några samarbeten med andra elhandelsbolag.
  • ringer alltid från ett 0581-nummer.

Hur blir det med elpriskompensationen?

Svenska Kraftnät har presenterat ett förslag på elpriskompensation för perioden 1 oktober 2021-30 september 2022. Läs mer om förslaget: Högkostnadsskydd på gång.

Om du misstänker att du utsatts för bedrägeri, uppmanar vi dig att polisanmäla så fort som möjligt.