Krafttag mot oschyssta aktörer

Linde energi har vid flera tillfällen de senaste åren lyft problemet med konkurrerande elhandlare som använder vilseledande marknadsföring och aggressiva metoder för att vinna kunder, vilket ofta leder till att kunderna känner sig lurade. Nu inleder Energimarknadsinspektionen ett projekt för att utreda situationen och ta fram åtgärdsförslag för att komma till rätta med problemen.

placeholder

Energimarknadsinspektionens uppdrag är att stärka konsumenternas ställning på energimarknaderna, bland annat genom att hantera klagomål och svara på frågor. De vanligaste klagomålen som Energimarknadsinspektionen får rör oschyssta affärsmetoder, som exempelvis dolda avgifter, långa uppsägningstider och höga brytavgifter vid uppsägning i förtid.

Många elkunder känner sig vilseledda och lurade att ingå avtal, som låter gynnsamma men som senare visar sig vara det rakt motsatta. Det ska Energimarknadsinspektionens projekt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. försöka råda bot på. Vi kanske se fram emot strängare lagstiftning och tydligare riktlinjer.

Projektets åtgärdsförslag sammanfattas i en rapport i slutet av september 2021.

De får flest klagomål

Sedan ett år tillbaka driver Energimarknadsinspektionen frågan om oschysst elhandel hårdare och har inlett ett antal tillsynsärenden mot elhandelsföretag som fått många klagomål. Flera av dessa ärenden avslutas under våren 2021.

Energimarknadsbyråns hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du se en lista över de elhandelsbolag som fått flest klagomål i relation till antal kunder de senaste 12 månaderna.

För att elhandelsbolaget ska finnas med i statistiken krävs även att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå.

Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.

El till inköpspris är vilseledande

”El till inköpspris” låter för många lockande och får dig enkelt att tro att du kommer få det absolut bästa och billigaste elpriset. Men bakom erbjudandet döljer sig ofta olika avgifter och påslag. Konsumentverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kritiserar i ett uttalande formuleringen och menar att det ger en missvisande bild som vilseleder konsumenterna, vilket i sin tur innebär att den inte följer lagen.