Varning för oseriösa elhandlare

Återigen är oseriösa elhandlare i farten och försöker locka kunder med vilseledande och bedrägliga metoder. Denna gång har de till och med gått så långt att de uttryckligen utger sig för att samarbeta med oss på Linde energi. Något som vi med kraft dementerar.

placeholder

Så sent som under måndagen gick även Energimarknadsinsektionenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ut med en varning om telefonförsäljare som genom aggressiva metoder försöker få dig att byta elhandlare.

- Vi har länge varit utsatta för hård konkurrens, men nu har de oseriösa metoderna klivit över en gräns. Vi är måna om våra kunder och vill bygga en långsiktig relation som båda parter uppskattar. Tyvärr riskerar de metoder som vissa av våra konkurrenter använder att rasera förtroendet, inte bara för Linde energi, utan för hela branschen, säger Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.

I förra veckan blev vi på Linde energi uppringda av en kund som mottagit ett samtal från Stockholms Elbolag, där företaget hävdade att de citat ”jobbar tillsammans med Linde energi”.

- Detta påstående är något vi med kraft dementerar. Man blir både arg och besviken. Det är bedrägligt beteende och rent lurendrejeri, säger Richard Järlstam, marknads- och försäljningschef på Linde energi.

Vi vill ogärna hänga ut enskilda bolag, men vill höja ett varningens finger för några oseriösa elhandlare som återkommer frekvent när kunder ringer till oss och klagar och känner sig vilseledda och lurade. På Energimarknadsbyråns hemsidalänk till annan webbplats finns en ”svarta listan” lista över de företag som bland annat använder vilseledande marknadsföring och som har mottagit många klagomål under en längre tid.

Förutom att företagen utger sig för att samarbeta med Linde energi, påstår de att de vet att du betalar för mycket i såväl överföringsavgift och fast avgift och att de kan erbjuda avsevärt lägre priser. Uppgifter som är direkt felaktiga och som lurar dig att ingå avtal, som i slutändan innebär ofördelaktiga villkor med dolda avgifter och långa uppsägningstider.

- Blir du uppringd av någon som utger sig för att samarbeta med Linde energi ska alla varningsklockor ringa. Vi gör vårt bästa för att hjälpa utsatta kunder utifrån varje unik situation. Det är frustrerande både för oss och kunderna när en liten klick använder oschyssta metoder, fortsätter Richard Järlstam.

Konsumentverket: "Otillbörligt"

Konsumentverket har tidigare granskat elavtal som marknadsförs med det tilltalande ”El till inköpspris” och kommit fram till att det är vilseledande för dig som kund, eftersom avgifter och påslag tillkommer.

Även företagare drabbas

Det är inte bara enskilda konsumenter som blir utsatta för oseriösa elhandlare. Allt oftare händer det att företagare, företrädesvis småföretagare, blir utsatta för intensiva påtryckningar och luras att signera fullmakter som i slutändan resulterar i att man ingår mindre fördelaktiga avtal.

- Det finns alltid svarta får i alla branscher, det är något vi får leva med, men det är tråkigt och sorgligt när det drabbar enskilda individer och företagare. Vi är ett litet, lokalt energibolag som bryr oss om våra kunder och brinner för personlig service. Vi tror på långsiktiga relationer och ömsesidig lojalitet. Vår lokala närvaro är en styrka och något som dessutom gynnar hela det lokala samhället, avslutar Fredrik Klingvall.

Har du blivit utsatt för oseriösa elhandlare?

Tveka inte att kontakta Energimarknadsbyrånlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och lämna ditt klagomål.